Uniunea Studenților din România (USR) continuă lupta împotriva măsurilor din cadrul OUG 156/2024, promulgată lunii decembrie. Acest proiect afectează grav studenții din România, în special pe cei proveniți din medii defavorizate. Așa-numita ordonanță „Trenuleț” reduce accesul la drepturi fundamentale și oportunități de dezvoltare.
Astfel, USR lansează petiția „Nu lăsăm educația în ultimul vagon!”, împotriva măsurilor introduse prin OUG 156/2024, continuând demersurile pentru apărarea drepturilor fundamentale ale studenților. Această ordonanță, cunoscută drept „Trenuleț”, afectează grav studenții din întreaga țară, în special pe cei proveniți din medii defavorizate, prin reducerea accesului la educație, oportunități de dezvoltare și alte drepturi esențiale tinerilor.
Reducerea de 90% pentru transportul intern feroviar, de care studenții au beneficiat încă din septembrie 2023, a fost eliminată. Ordonanța prevede ca reducerea de 90% să fie acordată numai pe ruta călătoriei între domiciliu și centrul universitar în care studentul învață. Pe lângă eliminarea reducerilor de transport, ordonanța vizează și fondul de burse, care prin aprobarea acestui proiect, este plafonat la valoarea din luna noiembrie 2024, fără a fi luată în calcul indexarea acestuia în raport cu rata inflației sau cu modificarea salariului minim brut din România..
Uniunea s-a poziționat ferm împotriva acestor măsuri încă de la publicarea acestora. În timpul protestului organizat pe 30 decembrie, în Piața Victoriei din București, unde au fost prezente peste 200 de persoane nemulțumite de măsurile ordonanței, președintele USR a fost chemat la discuții de către Șeful Cancelariei Guvernului. În urma acestor dezbateri, mesajul studenților a ajuns la decidenți, promițând că vor ține cont de soluțiile propuse. La nici o zi de la această întâlnire, ordonanța a fost adoptată. Totuși, propunerea ce se regăsea inițial printre măsuri, aceea de a modifica reducerea la transportul public în comun, de la 90% la 50%, nu a fost inclusă în proiectul final, dovadă fiind campania lansată de Uniune care condamna aceste modificări încă de la lansarea în spațiul public a propunerii de ordonanță de urgență.
De la momentul introducerii măsurilor și până în prezent au fost identificate probleme majore, atât din perspectiva studenților, cât și la nivel administrativ. Reglementările sunt vagi cu privire la studenții care nu au gară în localitatea de domiciliu. Acestea nu prevăd mențiuni legate de studenții orfani sau proveniți din centrele de plasament, care până la promulgarea OUG 156/2024 beneficiau de transport gratuit cu trenul. Totodată, proiectul, în forma în care a fost adoptat, nu oferă soluții pentru studenții care au viză de flotant pentru localitatea în care studiază. Cei care se află în această situație, în prezent nu pot achiziționa un bilet cu reducere către casă.
La o lună de la aplicarea Ordonanței „Trenuleț”, impactul asupra studenților este unul uriaș, accesul acestora la educație și mobilitate fiind grav afectat. În timp ce suma alocată pentru subvenția transportului studențesc a fost de doar 172,5 milioane de lei, Guvernul a prioritizat cheltuieli precum 1,7 miliarde de lei pentru pensii speciale, 386 milioane de lei pentru subvențiile partidelor politice (de 2,2 ori mai mult decât cea pentru studenți) și 214 milioane de lei pentru presă și propagandă electorală.
În paralel, membrii Consiliului de Administrație CFR și-au dublat indemnizațiile, ajungând la costuri anuale de peste 2 milioane de lei, într-un context în care transportul feroviar este într-un colaps puternic. Aceste priorități financiare ridică serioase semne de întrebare cu privire la angajamentele guvernamentale față de tinerii din România și viitorul lor. Măsurile aduse de această ordonanță sunt problematice și riscă să amplifice dificultățile economice ale studenților, limitând accesul acestora la educație. În contextul unui sistem educațional care se confruntă deja cu provocări legate de finanțare, noile propuneri reprezintă o presiune suplimentară, în special pentru studenții din medii cu venituri reduse.
Cât despre beneficiile pe care retragerea reducerii o ia cu sine, vorbim despre facilitarea accesului la educație și dezvoltarea armonioasă atât pe plan profesional, cât și pe plan personal.
- Facilitarea accesului la educație.
Reducerile la transport sunt esențiale pentru asigurarea accesului studenților, în special al celor proveniți din medii defavorizate, la instituțiile de învățământ superior. Într-un context economic tot mai dificil, costurile ridicate ale transportului sunt un obstacol major în calea educației, contravenind dreptului fundamental la educație.
- Participarea la activități extracurriculare.
Studenții beneficiază de reduceri la transport pentru a putea participa la activități ce primează dezvoltarea lor, conferințe, stagii și programe de schimb universitar, care sunt cruciale pentru dezvoltarea lor profesională și personală. Aceste oportunități contribuie la formarea unor competențe relevante pentru piața muncii.
- Reducerea poverii financiare asupra familiilor.
Mulți studenți din România depind financiar de familiile lor, iar creșterea prețurilor pentru transport devine o povară suplimentară, greu de suportat. Reducerile sprijină familiile în susținerea educației copiilor fără a resimți un impact financiar semnificativ.
- Sprijinul în fața creșterii costurilor vieții.
În contextul inflației și al creșterii prețurilor pentru bunuri și servicii, reducerile la transport oferă un sprijin concret studenților care deja se confruntă cu cheltuielile semnificative pentru cazare, mâncare, materiale de studiu și alte necesități.
- Acces la programe educaționale și de integrare.
Programele precum taberele studențești sau cele organizate de Ministerul Educației depind de posibilitatea studenților de a călători cu costuri reduse. Lipsa acestor reduceri exclude studenții cu resurse financiare limitate de la aceste activități, privându-i de experiențe care contribuie la integrare socială și dezvoltarea unor competențe transversale.
- Facilitarea stagiilor de practică.
Stagiile de practică, o parte esențială a pregătirii profesionale, presupun adesea deplasări în alte orașe decât cel în care studenții studiază sau trăiesc. Fără reducerile la transportul intern, mulți studenți sunt privați de experiențe ce susțin dezvoltarea profesională, îngreunându-le, astfel, procesul de învățare.
- Doctoranzii și programele de cercetare.
Deseori doctoranzii se deplasează către biblioteci, arhive, laboratoare, ateliere sau alte centre de cercetare situate în afara orașului de studiu. Aceste deplasări facilitează accesul la resursele esențiale, contribuind la progresul cercetării și susținând colaborările între instituții pentru realizarea proiectelor de cercetare comune. Eliminarea reducerilor pentru transport îngreunează întregul proces.
Uniunea Studenților din România lansează astăzi, 27 ianuarie petiția „Nu lăsăm educația în ultimul vagon!”, având ca scop central solicitarea abrogării Ordonanței 156/2024 și restabilirea subvențiilor pentru transportul feroviar al studenților. Această inițiativă reprezintă un apel ferm pentru a prioritiza accesul la educație și mobilitate pentru tinerii din România, în locul unor cheltuieli care nu reflectă nevoile reale ale societății noastre. Cerem Guvernului să nu lase „Trenulețul drepturilor” să plece și de această dată gol din gară.
Petiție: https://campaniamea.declic.ro/petitions/nu-lasam-educatia-in-ultimul-vagon
Ne găsiți pe Social-Media:
- Facebook: Uniunea Studenților din România
- Instagram: Uniunea Studenților din România
- Website: Uniunea Studenților din România
Cu deosebită considerație,
Cristian-Alexandru Ghiurcă
Președinte Uniunea Studenților din România